|
3. óra: Zsidóság az újkorban
1. Mit tudunk eddig a zsidó vallásról, hagyományokról, történelemről?
- Gondolat-háló készítése a "zsidóságról": Osszuk az osztályt kisebb (4-5 fős) csoportokra (addig a kiselőadással készült tanulók olvassák át jegyzeteiket, ők ne vegyenek részt a feladatban), minden csoportnak adjunk egy csomagolópapírt, kérjük meg, hogy írják fel középre a "zsidóság" szót és gyűjtsenek össze olyan szavakat, amelyek kapcsolatban állnak ezzel a szóval!
- Minden csoport ragassza fel a falra saját gondolat-hálóját, egy csoport mutassa be a sajátját, a többi csoport csak azt tegye hozzá, ami még nem említettek.
- Kérjük meg kiselőadás tartó diákokat, hogy építsenek az összegyűjtött közös tudásra, így foglalják össze az eddig tanultakat a zsidó vallásról és hagyományokról, illetve a zsidó történelemről.
2. Emancipáció, integráció, asszimiláció
- Osszuk az osztályt három csoportba. Az egyik kapja az "egyenjogúsítás (emnacipáció)", a másik a "beilleszkedés (integráció)", a harmadik pedig a "beolvadás (asszimiláció") fogalmat. Először a kis csoportokban próbálják meghatározni a kapott fogalmat, és aztán gyűjtsenek példákat erre. Végül a teljes osztályban beszéljük meg a három fogalmat és említsünk néhány példát velük kapcsolatban. Mutassuk be az 1867-es emancipációs törvény fotóját.
- Tanár mutassa be a magyarországi integráció-asszmiláció és emancipáció folyamatát a zsidóság helyzetének változását a magyar társadalomban (lásd 1/I/1, 1/I/2, 1/I/3, 1/I/4 és 1/II/2, 1/II/3 szövegek, 01-I-03a-c, 01-I-04a-e és 01-II-03-e képek).
- Mutassuk be Hajós, Korányi, Bánki és Vázsonyi képeit és kérjük meg a diákokat, hogy mondják el, milyen tevékenységük miatt tartjuk őket számon!
| |
|