|
6. óra: Antiszemitizmus és a zsidók jogfosztása a Horthy-korszakban
Osszuk a diákokat 5 csoportra és a megadott szempontok alapján dolgozzák fel a következő forrásokat (15 perc alatt):
1. A numerus clausus (03-I-01 dokumentum)
- Mennyiben mond ellent a törvény az állampolgári egyenlőségnek?
- Melyik törvény garantálta a zsidók egyenjogúságát (lásd "A magyarországi zsidóság egyenjogúsítása")?
- Kinek az érdekeit szolgálta?
2. Az első zsidótörvény (03-I-02 dokumentumok)
- Kinek, milyen társadalmi csoportoknak hoz hasznot a zsidók jogainak korlátozása?
- A törvény szerint ki számít zsidónak?
- Mire hivatkoztak azok, akik tiltakoztak a törvény ellen (lásd 59 prominens magyar keresztény értelmiségi tiltakozását)?
3. A második zsidótörvény (03-I-03 dokumentumok)
- Kinek, milyen társadalmi csoportoknak hoz hasznot a zsidók jogainak korlátozása?
- A törvény szerint ki számít zsidónak?
4. A harmadik zsidótörvény (03-I-04 dokumentumok)
- Kinek, milyen társadalmi csoportoknak hoz hasznot a zsidók jogainak korlátozása?
- A törvény szerint ki számít zsidónak?
5. A Függetlenség 1944. március 21-i száma (02-I-01 dokumentum)
- Mi jellemezte az ország és a zsidók helyzetét 1944. március 21-én (lásd 1/I/4, 2/III/1 és 2/III/2. szövegek)?
- Milyen célból írta a szerző a cikket?
- Vesd össze az újságíró érvelését Kun Béla kijelentésével: "Zsidó volt az apám, ellenben én nem maradtam zsidó, mert szocialista lettem, kommunista lettem."
- Lehet-e néhány zsidó származású kommunista tevékenységéért az egész közösséget vádolni?
A csoportok mutassák be munkájuk eredményét!
| |
|