6. óra: Antiszemitizmus és a zsidók jogfosztása a Horthy-korszakban

 

Osszuk a diákokat 5 csoportra és a megadott szempontok alapján dolgozzák fel a következő forrásokat (15 perc alatt):

 

1. A numerus clausus (03-I-01 dokumentum)

  • Mennyiben mond ellent a törvény az állampolgári egyenlőségnek?
  • Melyik törvény garantálta a zsidók egyenjogúságát (lásd "A magyarországi zsidóság egyenjogúsítása")?
  • Kinek az érdekeit szolgálta?

 

2. Az első zsidótörvény (03-I-02 dokumentumok)

  • Kinek, milyen társadalmi csoportoknak hoz hasznot a zsidók jogainak korlátozása?
  • A törvény szerint ki számít zsidónak?
  • Mire hivatkoztak azok, akik tiltakoztak a törvény ellen (lásd 59 prominens magyar keresztény értelmiségi tiltakozását)?

 

3. A második zsidótörvény (03-I-03 dokumentumok)

  • Kinek, milyen társadalmi csoportoknak hoz hasznot a zsidók jogainak korlátozása?
  • A törvény szerint ki számít zsidónak?

 

4. A harmadik zsidótörvény (03-I-04 dokumentumok)

  • Kinek, milyen társadalmi csoportoknak hoz hasznot a zsidók jogainak korlátozása?
  • A törvény szerint ki számít zsidónak?

 

5. A Függetlenség 1944. március 21-i száma (02-I-01 dokumentum)

  • Mi jellemezte az ország és a zsidók helyzetét 1944. március 21-én (lásd 1/I/4, 2/III/1 és 2/III/2. szövegek)?
  • Milyen célból írta a szerző a cikket?
  • Vesd össze az újságíró érvelését Kun Béla kijelentésével: "Zsidó volt az apám, ellenben én nem maradtam zsidó, mert szocialista lettem, kommunista lettem."
  • Lehet-e néhány zsidó származású kommunista tevékenységéért az egész közösséget vádolni?

 

A csoportok mutassák be munkájuk eredményét!

 

   
Jognyilatkozat Linkek Támogatóink degob.hu bphm.hu